Nee, dat kan en mag niet. De SP, Groenlinks en de PvdA strijden juist tégen discriminatie.
SP staat voor socialistische partij, en deze partij wil bijdragen aan een beter Nederland. Zij streven naar gelijke kansen voor iedereen.
Amadea
11 jaar geleden
Nee, anders zou men ze meteen aangeven bij https://www.discriminatie.nl/

Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen. Dan moet je denken aan afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte. Als iemand zonder rijbewijs solliciteert naar een baan als vrachtwagenchauffeur en wordt afgewezen, dan is dat volkomen terecht. Dat is het niet als diegene niet wordt aangenomen, omdat hij of zij vrouw, zwart, moslim of homo is. Dan is er sprake van discriminatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wel uit 2006 maar misschien wel interessant: http://www.art1.nl/artikel/6023-Discriminatiebestrijding_politiek_breed_gedragen

Toegevoegd na 4 minuten:
De pvv discrimineert wel: http://www.nederlandbekentkleur.nl/2008_waarom_de_pvv_een_racistische_partij_is.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een wereld van dualiteit kan het bijna niet anders.
De SP is sociaal dus komt die op voor de minima. Maar om balans te hebben, zal dit dus vanuit de maxima moeten komen.
Wellicht een vorm van discriminatie voor de maxima?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist niet dat discriminatie ook kon naar mensen met meer of minder inkomen: "Dan moet je denken aan afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte. "
Pieter2011
11 jaar geleden
Gdanonym heeft helemaal gelijk. Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". Voorbeelden daarvan zijn discriminatie op basis van: aantal afstammelingen in de eerste graad.
etniciteit
geboorteplaats
GELDELIJK VERMOGEN (zowel hoog als laag)
geslacht (seksisme)
godsdienst
handicap (validisme)
huidskleur
intelligentie
klasse (klassisme)
leeftijd
nationaliteit
politieke voorkeur
ras (racisme)
scholingsgraad (zowel hoog als laag)
seksueel gedrag
seksuele geaardheid
sociaal gedrag
subcultuur (bijvoorbeeld punk, hippie, gothic)
taal
uiterlijk (lichamelijke kenmerken, w.o. afwijkingen) http://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou toch het stukje willen aanhouden wat daar vlak onder staat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie#Nederland (juridisch/wettelijk). Ook omdat het hier over de overheid gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je dat als discriminatie kan zien. Want anders kan je elke politieke partij zien als een racistische partij, aangezien zij voor een bepaalde groep opkomen. Elke partij vertegenwoordigt iemand en daar vallen mensen buiten, dus ik zie dat zelf niet als discriminatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krekatos: eens! erg vergezocht om dat als discriminatie te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het helemaal eens met Gdanonym. Discriminatie komt van 2 kanten. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de SP ALLEEN op zou komen voor de minima vraag ik me af hoe ze momenteel in de peiling bovenaan komen (gezien het feit dat minima ook veel op de PVV stemmen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SP is voor de sociale werkplaats, dus een werkplaats voor minder begaafde mensen.
Maar een werkeloze met HBO diploma die WIL werken voor minder geld, zal niet bij een sociale werkplaats mogen werken.
Iemand die een sociale woning wil betrekken mag niet meer dan een bedrag x verdienen.
Kortom is iedereen gelijk? Heeft iedereen gelijke kansen en rechten?
PS ik ben een SP stemmer hoor. De vraag gaat over de partij SP dus gebruik ik die als een voorbeeld.
Discriminatie gaat over dat mensen niet gelijke kansen en rechten hebben. Daarin zit ook het denkniveau en inkomensniveau bij. Er is nu eenmaal een x bedrag aan geld in NL (de wereld). Wil je iets aan de armen geven, dan moet het van de rijken komen. Geld groeit niet aan de boom. Balans moet er zijn.
Wil SP het sociale kunnen bereiken, dan wordt dat bij de andere kamp gehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die werkloze kan ECHT wel aan de bak hoor, schoonmaakwerk is er altijd. Ik krijg nog elke dag vacatures in mijn mailbox. Daar hoeft die echt niet voor op een sociale werkplaats te werken. Logisch dat iemand die een sociale huurwoning wil een bepaald inkomen moet hebben, die woningen worden betaald door ons allemaal (subsidie van de overheid en jij wilt zeker dat iemand met 2x modaal in een huisje van 400 euro gaat waar jouw belastinggeld naar toe gaat?). Dat de grens wat aan de lage kant is ben ik met je eens en dat zijn wel meer partijen, ook de SP. Het was een grens die door Europa is bedacht maar hier niet tot zijn recht komt in het systeem en geen rekening houdt met gezinnen of tweeverdieners. Ik heb al aangehaald waarom je twee vormen van discrimineren hebt (zie link) en vanuit de overheid wordt dit niet gezien als discriminatie. Waar moet de minima naar toe als de groep die iets meer verdiend hun huizen gaat inpikken? Andersom geldt het ook: roepen de minima dat ze gediscrimineerd worden omdat ze geen groot huis in Bloemendaal mogen betrekken op subsidiegeld? Dat is geen discriminatie, als je dat wel doet ben je erg oost-europees bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die discrimineren zullen dat nooit van hunzelf zeggen. Ze hebben altijd hele overtuigende redenen waarom ze doen wat ze doen.
Mensen zeggen wel altijd van anderen dat ze discrimineren. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: ik discrimineer en ik zit fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gaat het niet om. Zoals in de wikilink staat heb je verschillende vormen van discriminatie en die smallere vorm geldt voor de overheid en daar vallen voor mij de politieke partijen onder. Als jij het wel discriminatie vindt moet je de SP aangeven.
Pieter2011
11 jaar geleden
Volgens mij vallen politieke partijen helemaal niet onder "de overheid". Wel worden ze door de overheid gesubsidieerd: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/dossiers/wet_financiering_politieke_partijen_en_wijziging_wet_subsidiering_politieke_partijen.jsp Ten tweede is niet iedere vorm van discriminatie onrechtmatig c.q. strafbaar. Integendeel zelfs! Discriminatie (in de zin van "het maken van onderscheid") is een heel normaal fenomeen waar iedere Nederlander vrijwel dagelijks mee te maken krijgt.
Iedere politieke partij heeft in meer of mindere mate discriminatoire standpunten, en "wel eens" zul je deze ook bij de SP we aantreffen. Het is tenslotte een partij met een aantal zeer krachtige standpunten, zeker ten aanzien van de arbeidsmarkt, immigratie en de financiële sector en bijvoorbeeld het voorstel een werkvergunningplicht in te voeren voor bepaalde groepen EU-burgers zou je discriminatoir kunnen noemen..