Hoe kan ik mijn startmenu in Windows 7 snel bedienen met het toetsenbord?

In Windows Vista had ik een eigen startmenu gemaakt. Gewoon met de standaardfuncties die Windows biedt. Vooral met het toetsenbord was mijn startmenu supersnel te bedienen, maar ook met de muis ging het nog redelijk snel.

Als ik bijvoorbeeld Lightroom wilde starten, drukte ik op de Windowsknop, dan op de G (van Graphics), en dan op de L (van Lightroom). Zie onderstaand plaatje.

Wilde ik bijvoorbeeld de Writer van LibreOffice gebruiken, dan drukte ik de Windowsknop, de L en de W in.

Zo kon ik vrijwel elk programma in drie snelle toetsaanslagen starten. En mocht ik een combinatie zijn vergeten, dan liet het menu me snel genoeg zien welke toetsen ik nodig had.

Sinds kort heb ik Windows 7. Daar kost het starten van een programma echt veeeeel meer tijd, het is nu echt een gedoe geworden.

Bestaat er voor Windows 7 een instelling, of een apart te installeren hulpprogramma, dat mij weer in staat stelt om bijna al mijn programma's met drie snelle toetsaanslagen te starten? Dus net als vroeger in Vista, of daarvoor in XP.

(De enige optie die ik nu ken is het Classic Theme, maar dat gaat me net wat te ver.)

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Windows knop
li als je niet 10 andere dingen hebt die met li beginnen hebt geinstalleerd kan je gewoon op enter drukken.

Het beste antwoord

Goh, jouw manier kende ik nog niet (stom, klinkt heel logisch).

Ik definieer altijd sneltoetsen voor de meestgebruikte programma's. Misschien dat dat ook een idee voor jou is.

Het gaat als volgt. Ga naar het programma dat je wilt opstarten, rechtermuisknop. Kies voor eigenschappen.
In het dan verschijnende schermpje zet je de muiscursor in het veldje achter sneltoets.

Druk de Ctrl-toets in en kies vervolgens een letter waar je de applicatie mee wilt bedienen.

Klik op toepassen en je programma wordt in het vervolg opgestart bij het indrukken van de toetscombinatie CTRL+ALT+ [gekozen letter].

Zo start ik Word op met CTRL+ALT+W. Excel heeft een X etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dit is niet de manier waarop ik graag werk, maar jouw tip van de sneltoets heeft me wel op een idee gebracht! Ik heb nu een bat-bestand onder Control-Alt-M (de M van Menu) hangen. Het bat-bestand zet de menukeuzes op het scherm en wacht via het standaard commando Choice mijn keuze af. Als ik op Control-Alt-M druk, verschijnt nu een venstertje met het volgende menu: Editing
Graphics
Internet
Libreoffice
Microsoft office
XXXXXXX
Tools Dit zijn dezelfde keuzes die, toen ik nog Vista had, gewoon in het startmenu van Windows stonden. De hoofdletters geven aan hoe ik mijn keuze kan maken. (Die zijn natuurlijk alleen voor het mooie, want ik ken ze echt wel uit mijn hoofd.) Druk ik, om bij het voorbeeld te blijven dat ik gaf in de toelichting op de vraag, op de G, dan wordt bovenstaand menu vervangen door het volgende: Graphics
    Lightroom
    Hugin
    Irfanview
    Xnview
    paint.Net
    Paint Waar ik vroeger Windowsknop,G,L intypte om snel en eenvoudig Lightroom te starten, type ik nu Control-Alt-M,G,L in. Hetzelfde voor Libreoffice Writer: vroeger Windowsknop,L,W; nu Control-Alt-M,L,W. Vrijwel even snel en eenvoudig. Met 0 (nul) keer ik terug naar het bovenliggende niveau, c.q. sluit ik het menu. Ik voel me weer thuis achter mijn computer. Bedankt voor deze tip!

Andere antwoorden (2)

Standaard kan dat niet. Maar wel als je het programmaatje uit de link installeert. Aan dat programma kun je elke shortcut 'hangen' die je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt programma's vastpinnen op de taakbalk. De eerste 9 kun je met de Windows-toets + 1 t/m 9 gelijk opstarten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt de programma's op de taakbalk gewoon slepen zodat je favorieten links staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Die truc ken ik. Maar het zijn er maar 9. En ze nemen kostbare ruimte in op de taakbalk. En er zit geen logica in de toetsaanslagen, dus die zul je allemaal moeten onthouden.
Cryofiel
11 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: Dat slepen ken ik ook. Maar ook daarmee kun je alleen maar één lijst maken. Dus niet mooi verdeeld in categorieën (Editing, Graphics, Internet, enzovoort). Het resultaat is dat je één enkele lijst krijgt waar *alles* in staat. Die lijst wordt daardoor te lang om bruikbaar te zijn, en hij is nog onoverzichtelijk ook.